Twitter (X) to jedna z najważniejszych platform mediów społecznościowych, która umożliwia krótkie i szybkie przekazywanie informacji oraz komunikację z szeroką publicznością. Politycy na całym świecie wykorzystują Twittera jako narzędzie do komunikacji z obywatelami, dzielenia się informacjami i budowania swojej obecności w mediach społecznościowych. W niniejszym raporcie Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przeanalizował jakie efekty przyniosła aktywność polskich polityków na tej platformie w 2023 roku.
Top 5 najbardziej wpływowych profili polityków na Twitterze
Liderem naszego zestawienia został Roman Giertych. Jego profil na Twitterze zyskał ponad 54 tys. nowych obserwujących, a sama aktywność na platformie jest imponująca. Z ponad 5,3 tys. tweetów opublikowanych w 2023 roku zdobył ponad 7,4 mln interakcji, w tym 1 mln retweetów i 5,9 mln polubień, a jego tweety wyświetlono ponad 228 mln razy. Roman Giertych wykazał znaczną aktywność na Twitterze, generując duże zaangażowanie wśród odbiorców. Tak duża liczba interakcji niewątpliwie pokazuje, że jego treści wywołują aktywną dyskusję wśród społeczności.
Tuż za nim znalazł się premier Donald Tusk. Na Twitterze posiada największą liczbę obserwujących wśród wszystkich polityków z zestawienia – ponad 1,7 mln. Choć publikował stosunkowo niewiele tweetów (192 w 2023 roku), to zdobył niemal 4 mln interakcji, w tym 2,9 mln polubień i 468 tysięcy retweetów. Jego tweety osiągnęły ponad 147 mln wyświetleń. Wszystkie interakcje wskazują na bardzo dużą popularność polityka, zarówno na polskiej scenie politycznej, jak i w mediach społecznościowych.
Trzecie miejsce należy do Sławomira Mentzena, który zyskał ponad 158 tys. nowych obserwujących na swoim profilu. W 2023 roku opublikował 1 053 tweetów, co wskazuje na stosunkowo wysoką aktywność na platformie. Zdobył ponad 2,9 mln interakcji, w tym 2,4 mln polubień. Jego tweety wyświetlono ponad 201 mln razy. Wyniki te pokazują, że jego publikacje przyciągają uwagę obserwujących.
Na czwartym miejscu znalazł się Radosław Sikorski. Jego liczba obserwujących oraz suma interakcji są znaczące. Na Twitterze ma ponad 1,2 mln obserwujących, którzy wygenerowali ponad 2,7 mln interakcji – w tym 369 tysięcy retweetów i ponad 2,2 mln polubień. Jego tweety (prawie 7 tys.) osiągnęły ponad 100 mln wyświetleń, co dowodzi regularności w komunikowaniu się ze społecznością online.
Top 5 naszego zestawienia zamyka Michał Szczerba, który mimo względnie niewielkiej bazy obserwujących (173 tys.) w porównaniu do innych polityków, jest aktywnym użytkownikiem Twittera. Jego wpisy generują znaczną ilość like’ów (2 mln), komentarzy (154,9 tys.) i retweetów (378 tys.) w stosunku do liczby obserwujących, łącznie zdobył ponad 2,5 mln interakcji.
Najbardziej aktywne profile polityków na Twitterze
Wśród 50 analizowanych profili, największą liczbę postów na Twitterze w 2023 roku opublikował Adam Szejnfeld. Zdecydowanie zdeklasował resztę, zamieszczając aż 40 661 postów – daje nam to średnio 111 wpisów dziennie. Pomimo wysokiej aktywności i regularnych publikacji uplasował się na 24. miejscu w naszym rankingu z wynikiem 900 tys. interakcji.
Największą liczbę obserwujących na Twitterze w 2023 roku miał Donald Tusk, z imponującą liczbą 1 774 027. Natomiast analizując wszystkie profile pod względem wzrostu liczby obserwujących, zdecydowanym liderem okazał się Szymon Hołownia, zwiększając liczbę swoich fanów o 101 842. To znaczący przyrost, który może odzwierciedlać wzrost popularności i wpływu Szymona Hołowni w polskiej przestrzeni politycznej oraz efektywne wykorzystanie mediów społecznościowych do zwiększania swojego zasięgu.
Podsumowanie
Analiza aktywności polskich polityków na Twitterze w 2023 roku pokazuje, że platforma ta odgrywa znaczącą rolę w komunikacji politycznej. Uwzględniając liczbę obserwujących, postów i interakcji, widać różnorodność sposobów, w jakie politycy angażują się z obywatelami. Ciekawe jest zobaczyć, jak niektórzy politycy wykorzystują Twitter do szerzenia swoich przekonań, podczas gdy inni koncentrują się na interakcji z wyborcami. Nasza analiza wykazała, że Twitter stał się istotnym narzędziem dla polityków w kształtowaniu opinii publicznej i budowaniu swojej bazy wyborczej, podobnie jak Facebook.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem. Raport można pobrać TUTAJ.
Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na kontakt@ibims.pl