Politycy na Instagramie w 2023 roku

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych

Zespół analityków z Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) przeprowadził szczegółową analizę aktywności polityków na Instagramie w 2023 roku. Skupiliśmy się na najważniejszym aspekcie, który istotnie wpływa na zaangażowanie odbiorców, czyli łącznej liczbie interakcji zebranych przez dany profil.

Top 5 polityków na Instagramie w Polsce: Kto ma największe wpływy?

Liderem naszego zestawienia jest Donald Tusk. Polityk w 2023 roku zdobył prawie 5 mln interakcji, w tym 4,8 mln polubień i 200 tys. komentarzy. Na Instagramie opublikował 189 postów, które przyciągnęły zainteresowanie 230 tys. nowych użytkowników platformy. Tym samym zakończył rok z solidną bazą 518,7 tys. fanów. 

Tuż za nim uplasował się Sławomir Mentzen, który zdobył prawie 4,3 mln interakcji – w ciągu minionego roku odnotowano 4,2 mln polubień i ponad 105 tys. komentarzy. Polityk opublikował imponującą liczbę wpisów (470), które wskazują na jego wysoką aktywność na platformie.

Trzecią pozycję w rankingu zajął Rafał Trzaskowski. W ciągu 2023 roku udostępnił na swoim profilu 372 posty, które przyczyniły się do zdobycia prawie 3,5 mln interakcji (3,4 mln polubień i 59,7 tys. komentarzy). Takie wyniki wskazują na wyjątkowe zaangażowanie danej społeczności.

Na czwartym miejscu znalazł się Szymon Hołownia, z wynikiem 2,7 mln interakcji. W 2023 roku profil polityka osiągnął 2,6 mln polubień oraz prawie 93 tys. komentarzy. Przyrost fanów na poziomie 360 tys. wskazuje na tworzenie interesujących treści, które zdecydowanie przyciągają uwagę użytkowników Instagrama. 

Pierwszą piątkę naszego zestawienia zamyka Barbara Nowacka, która pomimo zdecydowanie niższej bazy fanów na Instagramie (103,6 tys. obserwujących), osiągnęła znakomity wynik 1,1 mln interakcji. Profil posłanki wygenerował 1 mln polubień, a także 49,3 tys. komentarzy. 

Liderzy aktywności na Instagramie

Wśród 50 badanych profili polityków na Instagramie największą aktywność odnotowano w komunikacji Adama Szejnfelda (2 668 postów) i Jacka Sutryka (1 772 posty). Politycy uplasowali się odpowiednio na 30. i 7. miejscu w całym zestawieniu. Wyróżniającą aktywność zaobserwowano również w profilach Aleksandry Dulkiewicz (875 postów), Marcina Kierwińskiego (681 postów) czy Marcina Józefaciuka (588 postów).

Podsumowanie

Rok 2023 zaznaczył się jako kluczowy moment w rozwoju komunikacji politycznej w mediach społecznościowych, a szczególnie na Instagramie. Nasza analiza ujawniła, że Instagram ewoluował z platformy skoncentrowanej głównie na osobistych i wizualnych treściach do znaczącego narzędzia dla polityków w kształtowaniu opinii publicznej i budowaniu swojej bazy wyborczej. Rosnące zaangażowanie polityków na tej platformie, podkreśla znaczenie social media w przekazywaniu informacji, a także w budowaniu relacji z wyborcami.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem. Całe zestawienie dostępne [TUTAJ (Instagram)].

Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji na temat naszego badania, zachęcamy do skorzystania z jego wersji premium. Znajdują się tam informacje dot. sentymentu użytkowników do poszczególnych marek, zasięgów postów i kanałów, wartości ekwiwalentu marketingowego oraz jakościową ocenę komunikacji dokonaną przez naszych analityków. Ranking obejmuje jedynie najpopularniejsze profile. Liczba monitorowanych profili może być większa niż w przedstawionym zestawieniu. W sprawie dostępu do części premium prosimy o kontakt na kontakt@ibims.pl.